zondag 3 januari 2016

De eerste "affo" van dit jaar!

En zo zijn de eerste 3 dagen van het nieuwe jaar alweer bijna voorbij......
Hopelijk heb je een goede jaarwisseling gehad?

TeJo heeft het overleefd ;-)
Al zijn vingers, tenen en oren zitten er nog aan.



Op 1 januari, van dit spiksplinter nieuwe jaar, haakte ik de laatste toeren aan mijn "Ripplestreet" dekentje. De eerste "affo" van dit jaar is een feit!

Het begon lang geleden bij Wollstreet in Sittard,
tijdens onze allereerste meet&greet (Crochet Along 2014)
Klik HIER mocht je willen terug lezen.

Ik scoorde hele mooie bollen van Scheepjes Softfun.
De bollen hebben eerst een hele poos nog in de tas gelegen.
Tot ik het juiste project tegen kwam.
Klik HIER mocht je willen terug lezen.

Via pinterest kwam ik mijn inspiratie tegen.
Het is een variatie op een "gewone" ripplesteek deken.
Aan de hand van dit telpatroon, begon ik in oktober 2014 aan deze deken.


Al snel noemde ik deze deken "Ripplestreet" deken.
Een combinatie van het soort steek en de winkel Wollstreet waar het garen vandaan komt.

6 kleuren van Scheepjes Softfun.
Zacht is het zeer zeker! Waardoor het "fun" is om met dit garen te haken.
Beetje bij beetje groeide de deken.


En soms lag de deken wat langer in de mand, tussen de benodigde bollen.
En soms ging de deken mee naar de camping.


Ik had geen haast, voor degene die mij al wat langer kennen......
ik ben niet zo goed met gestelde "deadlines" 
Mijn deken is af wanneer deze af is.

De hele zomer lag de deken dan ook meer in de bekende mand dan ik ermee bezig was.
Maar de afgelopen maanden haakte ik toch steeds vaker een paar toeren.
Beetje bij beetje....'s avonds in mijn heerlijke stoel of tijdens de haakochtenden bij RitsIn in Zwolle.
Tijdens het wachten op het hoofdkantoor op mijn werk wanneer mijn bus ter reparatie in de garage stond.


Maar de afgelopen weken ben ik flink opgeschoten.
Vooral toen Russel slechter werd.
Ik kon heerlijk tomeloos haken, terwijl het lieve beestje aan mijn voeteneinde lag.


Tomeloos haken ging over in troosthaken.
Omdat het een patroon is waarbij je niet veel hoeft na te denken wanneer je de steken eenmaal weet, haakt het heerlijk snel weg. 
Ik heb deze dagen de boel de boel gelaten en ben alleen maar gaan haken....
tomeloos troosthaken.
Denkend aan lieve Russel.





En zo kwam het dat ik op de eerste verse dag van dit jaar een deken af had, nouja bijna dan.
Op 2 januari, tussen de bedrijven van de kerstversiering opruimen en het kopen van nieuwe plantjes, werkte ik de draadjes weg.

Restte alleen nog "iets" speciaals als afwerking van de deken.
In mijn gedachten wilde ik pomponnetjes langs de boven-en onderkant maken.

Ooit had ik eens zo'n handige pompoenmaker gekocht.
Die kwam mooi van pas......
Maar na de eerste pompon was daar de twijfel.......


Om een één of ander reden was dit hem nou nét niet.
De pompon was te groot en niet "vol" 
De pompoenmaker vond ik ook een onhandig prutsding.
Maar om 33 pomponnetjes met karton te maken zag ik niet zo zitten.
Ik uitte mijn frustraties op instagram.
Binnen no-time kreeg ik vele tips en advies.

Sommige volgers opperde om een kwastje eraan te maken, maar wanneer ik eenmaal iets in mijn hoofd hebt moet dat het ook gaan worden.
Pomponnetjes dus!
Gelukkig kreeg ik de gouden tip....en die is eigenlijk zo eenvoudig.


Kijk het eerste pomponnetje en deze is zéker wel naar mijn zin!!
Hoera, dit is wat ik voor ogen had.

Hoe je op een vrij snelle manier, veel pomponnetjes kan maken,
 kan je op deze blog vinden.
MizFlurry heeft het zo duidelijk uitgelegd, met foto's erbij dat ik daar niks meer aan kan toevoegen.

Dus vandaag maakte ik 33 kleine pomponnetjes.
Hier alvast een sneakpeak....



Om 16:30 uur was de deken dan écht helemaal klaar.
Vlug naar buiten voor een mini "fotoshoot", voordat het donker wordt.
Helaas was het vandaag een sombere, regenachtige dag.
Het zijn niet écht super mooie foto's geworden, maar alá....het is even niet anders.





Ik ben super blij met het resultaat.
Het is een prachtige Rippelstreet dekentje geworden met verschillende herinneringen eraan.
Deze deken koester ik nu al!

Nog even wat informatie op een rijtje:

Deze deken haakte ik van Scheepjes Softfun.
Kleurnummers 2401 ecru
2466 zalmroze
2470 lichtbruin/taupe
2432 lichtblauw
2530 lichtgrijs
kleurnummer onbekend donkerblauw
2449 coral

Van elke kleur had ik 5 bollen, 
alleen van ecru had ik er 3 meer, maar daarvan heb ik nog voldoende over. 

Ik haakte deze deken op haaknaald 4

Dit is het patroon wat ik heb gebruikt.
Een plaatje van pinterest


De steekverhouding is 14+1
Ik heb geen idee hoeveel lossen ik precies heb opgezet.
Ik ging uit van een breedte van 1.40 meter.
Maar let op, omdat het patroon iets gaat golven wordt je breedte dus minder, 
houdt hiermee rekening!

Ik haakte elke kleur (4 toeren achter elkaar) 5x
Mijn "Ripplestreet" deken heeft uiteindelijk een afmeting van 1.30 x 1.55 meter.

Maar dit patroon is zowel als in de breedte, als in de lengte aan te passen naar jouw gewenste maat.
En natuurlijk zijn de variaties aan kleurgebruik talloos.
 Je kan deze ripple variant helemaal naar je eigen smaak maken!

De eerste affo van dit jaar is een feit!
Op naar het volgend project dat ik wil afmaken...

Lieve Groetjes
Tertia

30 opmerkingen:

  1. Wauw! De deken is echt prachtig geworden. En met al die herinneringen eentje om te koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Tertia, gefeliciteerd!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige deken! Mooie kleuren.
    En heel bijzonder met al die herinneringen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geworden! En super opgelost zo met die pompons. Dit is echt zo'n herinneringsdeken die je heel lang zal koesteren, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Tertia,
    Wat een super mooie deken is het geworden zeg. Ech heel mooi. Een deken met veel herinneringen, geniet ervan. Mijn eerste 'affo' is de CAL 2015 deken. 2 januari was hij af en vandaag heb ik alle draadjes weggewerkt. Haha. En ik heb een lijst gemaakt met mijn half afgemaakte projecten, en nu mag ik van mezelf niet eerder met iets nieuws beginnen, voor ik weer iets afgemaakt. haha. Ben benieuwd of dat gaat lukken. Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hij is mooi geworden, die pomponnetjes maken het eche helemaal af en geven er een hele leuke toets aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super mooi dekentje!

    Ik dacht, zucht.. Weer zo'n snelle haker(hoe doen ze dat?!), 'in Oktober 2015 begonnen en nu al klaar'. Maar toen las ik, 'weken lag het stil' en 'mee naar de camping'. Dus ik denk dat je er een jaar over heb gedaan. Hihi.
    Hij is iniedergeval erg mooi en het randje is origineel zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ohhhh hahaha dat moet oktober 2014 natuurlijk zijn. Want ik ben helemaal geen snelle haker.
      Ik verander het gelijk even in mijn blogbericht want het geeft anders wel een heel verkeerd beeld van mij ;-) Dank je wel voor je oplettendheid!

      Verwijderen
  8. Mooi geworden staat op mijn te doe lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is zo leuk! Schiet me opeens een variatie als babydeken in.
    Dank je voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hij is zo leuk! Schiet me opeens een variatie als babydeken in.
    Dank je voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En hij ìs mooi geworden! Fijne dag, groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige deken! Fijn dat het gelukt is met de pompons, bedankt voor het linken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige deken met een mooi verhaal, .....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat TeJo nog 'compleet' is zo na de oud en nieuw ;)
    Je deken is echt schitterend geworden. En idd deze pompons zijn echt veeeeeel leuker, heel mooi zo.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een mooie deken! Leuk om de deken af te maken met de pompons! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige deken en zo leuk die pommetjes
    Een deken met een verhaal, die zul je nog lang koesteren

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een gaaf dekentje is dit geworden, zeker met die pomponnetjes eraan, maakt het net even af.
    Leuk dat je deze wol nog had liggen en door die kleurencombinatie is deze erg mooi geworden!
    Groetjes
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Meis, wat is die prachtig en door de grijze achtergrond buiten, komen de kleuren net goed uit. Ja, er zit nu ook veel emotie en herinnering in deze deken. En het zal zo'n goed gevoel geven, de eerste affo in 2016. Nog een heel goed 2016 en groetjes van Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow, wat een mooie deken zeg. Een echte troostdeken :)

    Liefs,
    Lola

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een prachtige deken. Dit is er een die ik zeker ga maken, mijn kleindochtertje is gek op dekentjes om onder te liggen en de cal 2014 en 2015 zijn daar te groot voor ze is 3 dus dit is een mooie oplossing. Bedankt voor het patroon. liefs wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig en extra waardevol door alle herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtig dekentje beste wensen en veel mooie creaties voor het nieuwe jaar groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ach, wat een gemis. De deken is echt prachtig. Kijk je naar de deken, dan denk je vast altijd even aan je lieve hondje.

    Ik wens je een creatief 2016 met veel plezier en geluk, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een prachtige deken is het geworden!!!
    Ben er helemaal weg van :D
    zou je mij kunnen uitleggen welke steken je precies gebruikt?
    Ik kan er nl. nog niet helemaal uitkomen via het schemaatje.
    je mag me mailen naar :
    kleurighandwerk@gmail.com

    Heel veel sterkte met het gemis van je lieve hondje, ik weet er helaas ook alles van.....
    Ons hondje hebben we in september in moeten laten slapen, we hebben wel 19 jaar heel veel van haar mogen genieten...

    groetjes van Marianne
    http://kleurighandwerk.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wow het jaar is nog maar net begonnen en al een affo ..... en wat voor een .... mooi van kleuren, mooi van materiaal, mooi van afwerking, mooi van ....echt een hele mooie affo !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. echteen dekentjeomte koesteren met dank aanje hondje, bedankt voor het ideetje met de pompoms, ga dit zeker eens proberen
    groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat leuk met die pomponnetjes! Je deken is prachtig met veel herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zoals Russel daar aan je voeten lag...
    Ik weet hoe het voelt. Als je zo'n lieverd moet missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtige deken met mooie herinneringen ...
    Ik ben net begonnen met dit patroon en vroeg me af of je de stokjes waar je een steek overslaat aan de bovenkant samen haakt ... ? of haak je het stokje af sla je een steek over en haak je dan het volgende stokje ... ? groets Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!