vrijdag 5 december 2014

De voorbereiding van de Crochet Along 2015

Wat een enthousiaste reacties zijn er gekomen op ons bericht dat wij ook in 2015 weer een Crochet Along  gaan opzetten.
De vragen over garen en benodigdheden beginnen daarmee ook te komen. En zeker ook dé vraag: Hoe ziet de deken voor 2015 er uit? Wat gaan we haken?
Zoals eerder al is gemeld wordt het een deken, maar dan net iets anders ;-)

We gaan nl. een giga-grote-granny square haken!


Dat houdt in dat we beginnen met het haken van een granny en daaromheen komen dan verschillende steken en randen.
Het wordt dus een vierkante deken!
We hopen een leuk patroon te hebben samengesteld met verschillende steken en patronen. Onze inspiratie: blogs, boeken, pinterest en andere plekken op het www.
Naar alle waarschijnlijkheid zal de Crochet Along ongeveer 40 weken gaan duren.
Net als de Crochet Along 2014 is ook dit weer een leuk  project om "erbij" te doen.
Enkele toeren per week . We beginnen op vrijdag 2 januari 2015. 
Dus het wordt tijd om je te gaan voorbereiden!!

WELK garen heb je nodig?
Wij vinden dat hierbij een persoonlijke voorkeur de hoofdrol speelt.
Wat vind jij lekker en fijn haken? Welk garen past binnen jouw budget?

Wij hebben de Crochet Along 2015 gehaakt met Bravo van SMC en Durable Coral. 
Voor een speels effect wordt bij beide dekens nog een glittergaren gebruikt, Miracle van SMC.
Daarmee komen we meteen op de vraag: HOEVEEL garen heb je nodig?



Ik haak de Crochet Along met katoen:
 Durable Coral (125 meter per 50 gr) en Miracle (145 meter per 50 gr). 
Ik gebruik de Coral-kleuren 232, 241, 304, 338, 342, 386, 2146, 2194, 2216 en 2218 en van Miracle de kleuren goud (22), oranje (25), pink (36), grasgroen (70) en limoen (71). 
Ik zal in totaal ongeveer 40 bollen gebruiken.

Wil je weten met welk garen Jolanda de deken heeft gehaakt, check haar weblog dan voor de specifieke informatie. 
(deze informatie staat overigens ook in het voorbereidings PDF-bestand)

Maar natuurlijk mag je ook zelf je kleuren kiezen, het wordt immers jouw deken!
De grootte van de deken is afhankelijk van de gebruikte garens en haaknaald, en natuurlijk je hand van haken.

De deken, gemaakt van Durable en Miracle, met haaknaald 3, wordt ongeveer 130 x 130 cm. Een lekker bankdekentje dus.
De deken, gemaakt van Bravo en Miracle, met haaknaald 4, wordt ongeveer 190 x 190 cm. Kan dus dienen als beddensprei.

LET OP: de aangegeven maten zijn richtlijnen. Zoals eerder gemeld is het ook zeer afhankelijk van het garen dat je gebruikt, de haaknaald en je hand van haken.
De beide voorbeelddekens zijn hetzelfde, alleen de granny in het midden en de buitenrand zijn anders.
Dit betekent dat jullie kunnen kiezen welke granny, en later welke rand, je wilt haken.
Zo hopen we voor elk wat wils te hebben gemaakt.
Je kunt natuurlijk ook beslissen een andere granny te haken. Dan moet je rekening houden met het aantal steken waarmee we beginnen om de uiteindelijke toeren (of randen) te haken.
Zo ook met de rand.

Om te berekenen hoeveel garen je van een andere soort/ander merk nodig hebt, reken je het totale aantal benodigde meters uit, om dit getal vervolgens te delen door het aantal meters dat op de alternatieve bol garen zit.

Natuurlijk kun je niet haken zonder haaknaald. Misschien is het raadzaam een extra haaknaald bij de hand te hebben die een half maatje groter en/of kleiner is dan je  “normale” haaknaald. Dit kan handig zijn als blijkt dat een bepaalde steek een beetje trekt of te wijd wordt.
Kijk op de wikkel van je bol wat het advies is!
Er “moet” veel geteld worden……dus markeerders o.i.d. is erg fijn om bij de hand te hebben.

Succes met het zoeken en vinden van je garen en veel plezier met alle voorbereidingen!

P.S. LET OP!  dit is nog niet de complete deken, maar geeft wel de indruk hoe de Crochet Along 2015 eruit gaat zien!

Voor het gemak heb ik al deze informatie in een PDF-bestand gezet
(nieuwste geplaatst op 23-01-2015 Voorbereiding-V2)

KLIK hier
om de voorbereiding 
voor de Crochet Along 2015
te downloaden

Lieve Groetjes
Tertia



27 opmerkingen:

  1. Wat leuk !!! Bedankt voor alle inspanningen die jullie reeds deden bij het voorgaande deken en nu bij het deken in spé! Ik bewonder jullie inzet en geduld enorm. Van zodra ik mijn 2 huidige dekens van de haakpen laat glijden ga ik lekker wat wolletjes uitkiezen voor het volgende project. Dit gaat zonder meer een cadeautje zijn voor mijn vader die tegen het einde van het nieuwe project negentig lentes oud wordt. Nogmaals dank en een fijn weekend!
    Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, deze is wel heel leuk! Erg verleidelijk om mee te gaan doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ziet het er weer leuk uit! Ik ben nog aan het twijfelen of ik weer mee ga doen. De verleiding is wel heel groot....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet dat er leuk uit! Ik zie uit naar volgend jaar en ga zeker meedoen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig!
    Ze zijn echt prachtig. Heerlijk weer een cal.
    Echt heel gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk, en ziet er zo fijn uit ik ga zeker meedoen, leuk allemaal.
    Tot twee januari ;-)

    Groetjes
    Maartje Blogt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bijna vakantie..en bijna aan de Granny beginnen...meiden ik ben heppie de peppie xxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik doe zeker weer mee!!!
    Alvast bedankt op voorhand voor alle moeite.. we gaan er weer iets leuks van maken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb net katoen gekocht, want ik ga zeker weer meedoen. Een heleboel blauwe tinten en wit, een feestje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk erover om mee te doen, heb nog veel katoen liggen en heb er wel zin in, vind het een super initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow wat mooi en toch zo anders ik doe mee en ga op garen jacht

    BeantwoordenVerwijderen
  12. super mooi dames
    Ik doe zeker weer mee

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De dekentjes zijn prachtig! Ik ga zeker weer meedoen hoor! Dat worden weer heerlijke haakuurtjes! Nu alleen nog op zoek naar mooi garen maar dat gaat zeker goed komen. Groetjes, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goede dag! keek met belangstelling uw project dit jaar. Vond het geweldig! En dus ik wil je meedoen volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ziet er weer heel leuk uit.
    Zal al uikijken naar wol.
    Alleen heb ik geen verstand van dropbox.KAn het ook op de manier van vorige keer in een bestand gezet worden ?.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt, dat ziet er weer goed uit, nu nog leuke kleuren vinden dan doe ik weer mee.
    Groetjes Steffie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mijn garen ligt al klaar, is er straks ook een Facebookpagina of gaat alles via het weblog?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk leuk leuk!! Ik doe weer mee! Groetjes, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk leuk leuk!! Ik doe weer mee! Groetjes, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wowww, deze is wel errrrugggg mooi, ik ga ook meedoen, ik heb het garen ook al besteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, die is prachtig! Ik doe ook mee, nu gewoon uitzoeken wel garen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Echt zo prachtig. Ik wil ze combineren. De grote granny in de grote deken. Kan je aangeven hoeveel bollen je voor de grote deken per kleur nodig hebt? Ik ben over twee weken jarig en ga aan iedereen bolletjes vragen. Zo kan ik een afstreeplijstje maken! Zo blij dat ik eindelijk iets weet voor mijn verjaardag!
    Groetjes Marjet

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk, mijn kleurtjes heb ik uitgezocht! Weten jullie al ongeveer hoeveel strepen er in de deken komen? Met de Random Stripe Generator van Biscuits and Jam wil ik een strepenpatroon maken, makkelijk om erbij te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Beautiful, so pretty, wishing that this was presented in U.S. English, also. The translation is not 100%, would love to join your CAL.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Very Pretty, I would love to join but not understanding the translation ..... Are there U.S english instructions on a link I am not seeing?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. I would love to do this CAL! But I would need a US English translation. Can you tell me if one is available. I tried translating with Google, with no success. Love your work!:)

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!