dinsdag 28 juni 2016

Dansen in de regen #week 10

Deze week ben ik tot een dieptepunt gekomen, wat betreft de Scheepjes cal....niet één lapje is af :-(
Het frustreert....want ik heb het echt geprobeerd!

Week 10, een prachtig gehaakte "breisteek" Ik vind hem echt heel erg mooi.
Samen met Esther haakte ik het eerste lapje via de instructie video en toch.....werd mijn lapje niet zoals ik wilde.


Ik ben heel de zaterdagmiddag bezig geweest met dit halve lapje....en ik vond het gewoon niet mooi worden. Ongelijke steken, lusjes die er niet horen te zijn. Na tig keer opnieuw proberen kreeg ik niet het gewenste resultaat en dat frustreerde mij.....
De grote vraag was dan ook: Wat nu? Zet ik toch door of ga ik zelf iets verzinnen?

Uiteraard ben ik eerst eens op de Scheepjes facebookgroep gaan lezen.
Ik bleek niet de enige te zijn die ook problemen met dit lapje heeft.
Er werden al heel wat eigen blokjes bedacht en eerlijk is eerlijk, ik heb er ook aan gedacht.
Maar eigenlijk wil ik helemaal niet "knutselen" aan het patroon. Ik wil de cal haken zoals hij is.....dus zocht ik naar een alternatief dat het dichtst bij het origineel zit.

De volgende poging....


Dit oogt 10x beter, toch!
Het verschil.....de 2e ribbel die je maakt in de achterste lusjes haken i.p.v. het prutsen in die "derde"  lus. Met dit lapje was ik bijna tevreden....Nog één keer uithalen maar alleen omdat dit lapje te groot is geworden.

Maarrrrrr......ik had te vroeg gejuicht :-(


Kats scheef......:-(
Ik kreeg er werkelijk waar een sikkepit van.
Op Instagram en mijn Facebookpagina kreeg ik al reacties dat dit wel recht zou trekken na blocken.
Maar geloof me....het lapje liep flink scheef.
Mijn mening bij deze cal is dat de term "blocken" op een andere manier gebruikt wordt dan ik het zie.
Blocken kan wanneer je een kleine correctie wilt uitvoeren. Niet wanneer je het gebruikt om een misgehaakte lapje weer recht wilt krijgen.
Ik denk dat je dan geforceerd een lapje in je deken wilt stoppen en ben erg bang dat na verloop van tijd alsnog alles gaat scheeftrekken en hobbelen.

Ik heb deze week voor nu even helemaal losgelaten.
Uit frustratie heb ik op zondagmiddag de badkamer gepoetst ;-) 
Ik ben aan het bedenken of ik op een later tijdstip dit blokje nog één keer ga proberen of dat ik toch ga uitwijken naar een andere patroon. Komt tijd, komt raad of dat mijn haakhand wel doet wat ik wil!

Dus officieel loop ik nu "achter" met deze cal.
Geen stress en paniek, hebben Kreafabriek en ik afgesproken....
Dus naar alle waarschijnlijkheid zal mijn deken ietsjes later klaar zijn. (de wereld vergaat niet van dit gegeven, toch)
Trouwens nog "slechts" 3 werkweken te gaan en dan begint ook de zomervakantie.
Genoeg vrije tijd en misschien is de kans dat ik zo in "the flow" zit, dat ik opeens weer "bij" ben.


Lieve groetjes
Tertia



17 opmerkingen:

  1. Als jij als ervaren CAL-haakster zo vastloopt met deze blokjes, hoe moet dat dan zijn voor beginners? Goed dat je het even loslaat. Van frustratie wordt een blokje niet beter en je gevoel doet het ook geen goed.
    Misschien staat de uitleg voor gebruikte steek nog op andere plekken op internet. Dan kun je eens kijken hoe ze de steken daar aanpakken.
    Wat het blocken betreft: je hebt helemaal gelijk. Een lapje dat zo scheef trekt, blijft na het blocken toch wat trekken (zeg ik uit ervaring met een babyvestje). Blocken is geen tovermiddel.
    Je vindt in de komende weken vast een goede oplossing.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip om eens verder op het www te gaan kijken hoe deze steek moet. Niet over nagedacht ☺

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  2. Verbaasd dat het jou niet lukt.
    Was wel priegelen eerst, maar de mijne is gelukt.
    Al vind ik het wat een saai lapje
    Succes Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha verbaasd?! Tja ik leer nog steeds bij en niet alles gaat als vanzelfsprekend. Hopelijk gaat het me nog wel lukken. Super goed dat het jou wel gelukt is!

      Verwijderen
  3. Ik heb de beschrijving eens gelezen en moet zeggen dat ik dit heel raar vind, in de lus achter de achterste lus en in de lus voor de voorste lus.....op die manier heb ik het ook nog nooit gedaan. Ik haak gewoon heen en terug in de achterste lus en zo krijg je ook een mooi gebreid ribbel effect, mischien moet je het eens op deze manier proberen Tertia en zien wat dit geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ipv halve stokjes haak ik wel alleen maar vasten.

      Verwijderen
    2. Het is een "aparte" steek van deze week. Ik had er ook nog nooit eerder van gehoord die zogenoemde derde lus

      Verwijderen
    3. idd een aparte steek, want zoals ik het beschrijf krijg je ook een gebreid resultaat maar toch niet helemaal hetzelfde als de foto hierboven. Ik hoop dat het jou nog lukt Tertia.

      Verwijderen
  4. Kun je deze niet ook haken door alleen maar reliëfstokjes achter te haken. Volgens mij krijg je dan ook dit effect.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik geprobeerd maar dan wordt het een vrij dik lapje vond ik 😕

      Verwijderen
  5. Mocht je nog een keer zó ontzettend gefrustreerd zijn, mijn badkamer kan ook wel een poetslapje gebruiken.....! Nee hoor, grapje, ik snap je frustratie maar al te goed. En inderdaad wie weet, heb je de steek in de vakantie ineens door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gek genoeg heb ik zelf ook wel het idee dat het goed gaat komen. Alleen nu even nog niet.....in de vakantie hopelijk meer rust ervoor om het opnieuw te proberen

      Verwijderen
  6. Herkenbaar Tertia! Ook ik ben niet tevreden over mijn gehaakte lapjes. Heb ze maar snel weggelegd en denk erover om toch een andere variant te haken, want het blijft toch storen!Groet, Corine
    Jammer want het is op zich toch een mooie steek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Balen hè. ...ik vind het ook een hele mooie steek. Misschien dat het daarom zo frustreert dat het niet lukt.

      Verwijderen
    2. Balen hè. ...ik vind het ook een hele mooie steek. Misschien dat het daarom zo frustreert dat het niet lukt.

      Verwijderen
  7. Wat balen, dat het niet lukt. Succes met het zoeken naar je oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!