dinsdag 19 januari 2016

Getest en gemaakt......Een krukhoesje van RedHeart Super Saver

Afgelopen jaar was het een grote hit onder de haaksters.....
Ik heb het over het té gekke krukhoesje van JipbyJan
Wie ken hem niet, wil ik bijna zeggen....


Het krukje is te koop bij de Action, je weet vast wel.
Die winkel waar je in gaat om schoonmaakdoekjes te halen en weer uitkomt met een hele kar vol dingen die té leuk zijn om te laten liggen (en alles is zo goedkoop)
Zo'n ellendige winkel heb ik dus in mijn dorp ;-) 
Na maandenlang twijfelen heb ik dan toch hét beroemde krukje gekocht.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;-)
Ik heb eigenlijk helemaal geen krukje nodig, maarja dat krukhoesje van JipbyJan staat al zó lang op mijn "wil-ik-ook-nog-maken-lijst"
En nu moet het er maar van komen vind ik!



Per toeval kreeg ik op hetzelfde moment garen opgestuurd om te testen.
Kijk....testen vind ik altijd leuk en betreffende garen is perfect om een hoesje te haken.
Super Saver van Red Heart, 100% acryl, geschikt voor haaknaald 5.5
En de kleur...."Perfect Pink", heerlijk roze, mijn lievelings :-)

Degene die mij "kennen" weten dat ik eigenlijk niet zo'n acrylfan ben.
Ik ben best wel kritisch en helemaal als het om acrylgaren gaat. Ik wil dan ook met nadruk zeggen dat ik test vanuit mijn eigen beleving en garensmaak, Logisch ergens....., waar de één van een tompouce houdt kan de ander voorkeur hebben voor appelgebak. 

Oke....Super Saver van Red Heart dus.....
Een veel gebruikte acrylgaren in Amerika en op de website van Red Heart staan dan ook de meest prachtige patronen van allerlei haak-en breiprojecten. Zeker de moeite waard om eens rond te snuffelen op deze website.
Bij het pakken van deze cone voelde ik het al.....
beetje plastic-achtig, stug garen, wat typerend is voor acrylgaren. 

Oeiiii...... maar de kleur is fantastisch!
Wat ik belangrijk vind, is om de draad vanuit het midden te kunnen pakken. Ik probeer dit altijd op deze manier te doen zodat mijn bolletje garen niet steeds van mijn vandaan rolt tijdens het haken.
Dit lukte goed, wat ik heel fijn vond.

Haaknaald 5.5 en de beschrijving van het krukhoesje lagen klaar. 
Haken maar......
Om eerlijk te zeggen viel het haken met dit garen mij 100% mee! 
Het haakt gewoon....goed. Het splijt niet, is licht rekbaar. Het haakwerk is mooi in vorm.
Ik snap wel dat mensen graag met dit acrylgaren haken.
Met haaknaald 5.5 gaat het ook super snel.


Het patroon van het krukhoesje is zo eenvoudig.
Ik snap niet waarom ik dit niet eerder heb gehaakt.
Oja ik had geen krukje nodig hé, dat was het ;-) 

Affin....zuurstok roze, maar wat wordt hij leuk!
Zelfs mijn man vind dat ook :-)


Ik haakte verder en binnen no-time was mijn krukhoesje klaar!
De laatste toer heb ik overigens halve stokjes gedaan en gelijk elastiek mee gehaakt.
Zo valt het hoesje mooi over het krukje zonder dat je het vast hoeft te nieten.

Al bij al is het een prachtig krukhoesje geworden!


En heel origineel in JipbyJan-style, maar dan van mezelf, bevestigde ik een echte "terray" merklabel aan het krukje, wat toch de "finishing touch" aan het geheel geeft.


Ik ben heel blij met het krukje, niet omdat het moest, maar omdat het kon ;-) 

Tja en dat garen.....Red Heart Super Saver:
Toen ik het garen voelde was mijn eerste indruk....oeiiii echt acryl/plastic-achtig.
Ik kon het draadje vrij makkelijk vanuit het midden pakken. Dat vind ik toch altijd wel fijn.
Ondanks dat het draad stug voelt, haakt het erg prettig. Het verbaasde mij zelfs enigszins.
Geen last van splijten. Het haakwerk zit mooi in model.
Dus wat dat betreft heel positief. Ik snap dat mensen hier graag mee haken.
Nog een positief puntje is dat Red Heart erg veel leuke patronen heeft, dat het gemakkelijk en haast vanzelfsprekend is om dit garen te gebruiken.

Maarrrrrr wanneer ik dit garen naast Caron Simply Soft leg, (en waarmee ik het ook enigszins heb vergeleken) 
zit er best een groot verschil tussen deze 2 acrylgaren. 
En wanneer ik écht mag kiezen.......gaat mijn voorkeur zeker uit naar Caron Simply Soft.
Vanwege de zachtheid en dat het niet naar plastic voelt.
Dit garen heb ik ook mogen testen en HIER vind je betreffende blogpost over Caron Simply Soft.

Nieuwsgierig naar Caron Simply Soft?
Je besteld dit garen bij Schouten Handwerken in Hoorn.

Het krukhoesje is overigens ook goed gekeurd door Jadey ;-)



Lieve Groetjes
Tertia






21 opmerkingen:

  1. Wat een mooi patroon Tertia...zou je het patroon met ons willen delen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lilian, het patroon van het hoesje kan je vinden op de blog van JipbyJan.

      Verwijderen
  2. Leuk geworden.
    Mooie kleur en patroon.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk krukje. Ik heb dit gemist, maar ga het patroon gauw opzoeken. Het kleurt enig bij je CAL!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig geworden .ik heb inderdaad ook de Action ziekte krukje daar nog nooit gezien maar ga ven kijken zo mooi. Ik ben ook blij dat ik weer een leuk koppie op de foto zie Jaday bedankt voor weer een goede beschrijving groet Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een mooi krukje is het geworden! Misschien moet ik er ook maar één gaan haken... gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk verhaal. En wat is het krukhoesje lEUK geworden. En nu genieten maar en je eigen label vind ik ook zo super. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat issie leuk geworden! Ik twijfel nog steeds of ik hem wel of niet ga maken :) En ik houd de Caron in mijn achterhoofd. Ik heb het idee dat er twee kampen zijn, maar dat Caron het dichtst bij het basisgaren van de Wibra zit toch? Dat vind ik wel fijn haken, het zou nog mooier zijn als het nog beter haakt ;)
    groetjes
    Barbara
    www.busyfingersbusylife.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Handig info over dit garen. Ook fijn dat jij het kunt vergelijken met een ander Amerikaans garen. Het Caron Simply Soft garen is een recycling product. Dat vind ik een mooi idee bij dat fijne garen.
    Jouw krukje ziet er vrolijk en mooi uit. Zeker met die mooie deken ernaast.
    Ik ben gestopt met de Action binnen te lopen om te voorkomen dat ik steeds met spullen thuis kom die ik eigenlijk niet nodig heb. Dus vooor mij niet zo'n mooi krukje. Gelukkig vallen er genoeg leuke andere dingen te haken en uit eigen huis te recyclen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het krukje is echt super leuk geworden. En net als jij staat deze ook al heel lang op mijn to do lijstje. Dus wie weet; ga ik nu echt aan de slag. Aan inspiratie geen gebrek zullen we maar zeggen ;-)
    Groetjes van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Raar is dat he dat je een voorkeur hebt voor bepaald garen. Zo haak ik graag met een mengvorm van garen. Er daar zijn veel van, gemengd met katoen of wol of bamboe. Ik vind het geweldig. Het pute spul vind ik dan weer minder. Hahahaha,, vergeet bijna dat ik het over garen heb... Wat leuk datje da tmag testen. Ze mogen mij ook wel wat sturen. ;-) De website van redhart ken ik al wel en ik heb ook wel patronen van hun gemaakt waaronder de snowflakeplaid. Prachtig is die geworden.. Je krukje is ook erg leuk geworden.. Ik vind hem ook erg mooi maar heb het niet gemaakt omdat ik geen krukjes nodig heb...maar wie weet doe ik het toch ook nog eens omdat het kan...

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hij is leuk geworden Tertia. En in het roze...nog een soort garen om in je roze deken te steken. Heb zelf ook al een paar keer naar die kruk staan kijken in de action, maarja, net als jij heb ik die niet nodig :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie combinatie ... het krukje bij je kleed op de bank!! Heel leuk!
    Ook ik haakte vorig jaar twee van zulke krukhoesjes. Met dezelfde reden als jij: niet omdat het moet, maar omdat het kan. Zo eenvoudig om te haken en zoooo'n leuk resultaat.
    http://by-ik.blogspot.nl/2015/02/gehaakte-krukjes.html
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hey Tertia,
    Wat is hij leuk geworden zeg. Echt heel leuk. Ik vind het altijd zo gaaf dat je dan garen mag testen. Zo gaaf lijkt me dat haha. Het Jipbyjan krukje staat ook nog op mijn verlanglijstje, ik ga er een vragen voor mijn verjaardag :-). Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi, zoals jij beschrijft hoe je het garen 'ervaart'. Ik vind je krukje superleuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Grappig met dat hoesje, tot nu toe heb ik de aanschaf van het krukje kunnen weerstaan, maar nu ik dit zie begin ik te twijfelen! LOL! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooi gedaan groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een schattig krukje. Bedankt voor de tip het is echt de moeite waard.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk krukje en nog leuker met zo'n zelfgemaakte hoes erom!

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk krukje!

    Even een noot:
    Ik kwam via Google bij dit bericht terecht (zie dat de andere reacties van jaren geleden zijn) ik klikte op de link van de winkel die je noemt (schouten) en zag dat deze gaat sluiten/gesloten is..

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!