donderdag 27 oktober 2016

Help......een nieuwe hobby ;-)

Ojee wat nu weer...... hoor ik jullie al denken.
En dit zou ook maar zo een uitspraak van mijn man kunnen zijn.

Wanneer je mij op Instagram volgt heb je het waarschijnlijk al gezien.
Ik heb iets "nieuws" ontdekt.

"Bullet Journal(ing)" 

Nouja het is niet nieuw en om eerlijk te zijn snap ik niet dat ik dit een jaar eerder hebt ontdekt.
Maar wat is een Bullet Journal nou precies??

Een Bullet Journal is een systeem om al je afspraken, taken, plannen, to-do lijstjes, doelen, quotes enz. op één plek te verzamelen.
Tegenwoordig wordt er veelal gebruik gemaakt van digitale apps om al dit soort zaken bij te houden. Maar soms is het fijn om alles "ouderwets" op papier neer te zetten. Daarom wordt dit systeem ook wel "Het analoge systeem van het digitale tijdperk genoemd"
Het leuke van een Bullet Journal is, dat je deze naar je eigen (creatieve) wens/smaak kunt aanpassen en invullen.


Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een notebook en een pen.'
Nu zijn er allerlei soorten en maten aan notitieboekjes te vinden. En er blijken heuse notebooks op de markt te zijn voor dit doel.
Ik heb me erin verdiept en omdat ik het gelijk "goed" wilde aanpakken, schafte ik een "Leuchttrum 1917" aan (mijn eigen bestelde verjaarscadeau ;-).
Maar een gewone notitieboek van de Action volstaat natuurlijk ook. 
Ik wilde persé "dotted" pagina's en een stukje kwaliteit, maar het is maar net wat je wensen zijn en wat je kan en wilt uitbesteden aan deze hobby.

Ik heb intussen al heel wat informatie over een Bullet Journal vergaard, zoek maar eens via Google, pinterest en op instagram en je vindt tal van voorbeelden en informatie.

Dit You Tube filmpje vond ik erg verhelderend 



Weet je wat het leuke van een Bullet Journal is.....?
Er is geen goed of fout....

Ik bedoel....het is je eigen boekje/agenda en je mag deze helemaal invullen zoals jij wilt.
Ik zag aan de voorbeelden dat veel mensen van alles bijhouden.
Hoeveel water ze drinken, hun maaltijden bijhouden, hoeveel stappen ze per dag hebben gemaakt, verjaardagen, het weer, verschillende doelen als bijv. het bijhouden van het sparen voor die ene reis.
Echt......, je kan het zo gek niet bedenken wat er allemaal genoteerd en bijgehouden kan worden.

Ik ging aan de slag in mijn Leuchttrum.....ik vond het stiekem wel een beetje spannend, maar eigenlijk is het een kwestie van gewoon doen!
Je kan creatief helemaal los in je eigen boek, ik ben niet zo heel goed in tekenen en hand-kalligraferen. Maar ik ben uiteindelijk best tevreden over mijn eerste opzet.


Inmiddels ligt deze week al achter me en de bladzijdes zijn volgeschreven hoor ;-) 
Het weekmenu is ingevuld en links heb ik nog een kolommetje gemaakt voor het weer.
Ook schrijf ik er mooie, wijze quotes in die me op dat moment aanspreekt en/of bezig houdt.


Een een BuJo (dat is de afkorting van BUllet JOurnal) is ook heel handig voor al mijn haakprojecten.
Ik maakte een "Wil-ik-ook-nog-haken" lijst.
En per project waar ik bezig mee ben......
Het aantal weken, welk garen en eventueel welke maat haaknaalden. Het bijhouden van de gebruikte bollen......heel handig, vind ik!


Ipv een lijst met boeken die ik nog wil lezen, heb ik een lijst gemaakt van de boeken die ik al gelezen heb! 




En de eerste weken van november zijn al gemaakt. Zo ziet mijn lay-out er op dit moment uit.....het weer heb ik weggelaten. Op dit moment is het voor mij geen toegevoegde waarde, maar als je bijv. een temperatuur deken maakt kan dit juist weer erg handig zijn om te noteren :-) 

Ook heb ik een hele bladzijde gemaakt met "Genietmomentjes" van oktober (en ook voor november)
maar die houdt ik lekker voor mezelf ;-) 

Ik ben nu zo'n 2 weken bezig met Bullet Journaling en voor mij valt er ook nog heel wat te ontdekken. Maar ik vind het nu al erg leuk om te doen.
Eigenlijk wordt het een soort van agenda/happybook/haakprojectenboek, alles 1 één boek :-) 

Lieve Groetjes
Tertia


13 opmerkingen:

  1. Hee wat leuk dat je echt bent begonnen!! Ik doe het nu een jaar (ietsje meer) en echt, dit systeem heeft me zo enorm geholpen. Ik wilde er juist morgen een blogpost over schrijven :)

    groetjes
    Barbara
    www.busyfingersbusylife.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had er nog nooit van gehoord :-) maar lijkt me erg leuk om er ook aan te beginnen.
    Bedankt voor het delen met ons ,super leuk!!
    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, ik was me er ook net in aan het verdiepen! Ik zag dat www.beelddagboek.nl een workshop handlettering geeft, misschien is dat wat voor jou?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip, ik zag dat het zelfs in Deventer is....lekker dichtbij voor mij ;-)

      Verwijderen
  4. Grappig. Ik verdiep mij hier ook al langer in en heb gisteren destoute schoenen aangetrokken en ben begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk idee Tertia. Weer een variatie op het oude dagboek, maar dan veel meer aangekleed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel leuk om over een paar jaar terug te lezen wat je zoal deed. En wat je bezig hield XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om na een poos weer terug te kijken in dit boek. Ik houd al een tijd van alles bij in boekjes, maar nog niet zo mooi geordend als jij dat doet. Mooi daat je ook de genietmomentjes een plek geeft in jouw journal.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhh jee wist niet dat ik al jaren met Bullet journaling bezig was hi hi.... zo leuk om dingen later terug te zien. Maar ik doe het gewoon voor mezelf omdat ik schijnbaar die geordendheid nodig heb, zelfs op mijn werk doe ik het.
    Ben benieuwd hoe die van jou eruit gaat zien en wat je ons van je boekje laat zien?
    Nu wil ik zelf ook nog verdiepen in "handlettering" ken je dat al?
    Fijne dag Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuke layout heb je gemaakt voor jouw bullet journal, ben er zelf ook ooit eens aan begonnen maar het lukt me gewoon niet om alles bij de houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik snel helemaal dat je hiermee echt los kunt gaan. Echt superleuk als je van papier, schrijven en tekenen houdt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk zo'n BUJO. Ik vind het er al erg mooi uitzien en je bent nog maar net bezig. Voor mij is het niks want ben juist erg blij met de digiwereld omdat mijn handen en armen het niet altijd zo goed doen.. Maar tof vind ik het wel.. Hoop dat we er nog meer van gaan zien..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  12. OOOHHHH dit vind ik zo leuk !!!!
    Nu een beginnetje maken...en dat is moeilijk..hoe ga ik beginnen???
    Maar je hebt me geïnspireerd !!!!
    Geniet momentjes ...geweldig !!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!