donderdag 30 juni 2016

Chique zomersjaaltje


Voor mijn 2e blogitem voor Garenwinkel Henja maakte ik een chique zomersjaaltje.
Op pinterest kwam ik een super leuke steekvariatie tegen, hoewel deze steek gebruikt wordt voor een vestje en jurkje zag ik een prachtige sjaal erin.

Ik ging aan de slag met Sunkissed en ByClaire "sparkle"
"Ton sur ton" met een vleugje glitter, rustig en eenvoudig maar daarom mooi chique te dragen op een zomerse bruiloft bijvoorbeeld. Hoewel het casual  ook niet zal misstaan.

Het patroon haakt lekker weg en voor je het weet is het sjaaltje klaar.


Benodigdheden:

3x Scheepjes "Sunkissed, ik koos voor lichtblauw maar er zijn meer kleurcombinaties.
1x ByClaire "Sparkle" 
Haaknaald 3,5
Stopnaald

Werkbeschrijving:

Om te beginnen heb ik een halve haaknaald groter gepakt dan het advies dat op het etiket staat. Hierdoor worden de steken iets groter/ruimer waardoor het sjaaltje soepeler valt.

Het stekenaantal heeft een meervoud van 8+6. Dit is belangrijk om te weten wanneer je de lengte van het sjaaltje wilt aanpassen. Mijn sjaal is 1.65m lang en 25cm breed.


*Haak 320 lossen + 6
Tip: zet per 8 lossen een vinkje, 10 vinkjes zijn 80 lossen, zo hoef je niet alle lossen achter elkaar te tellen.

Toer 1

 Sla 5 lossen over
1 stokje in de 6e steek, * 1 losse, sla 1 losse over, stokje in de volgende steek. Herhaal vanaf * tot het eind. Keer je werk.



Toer 2

Haak 4 lossen (=1 stokje + 1 losse).
*3x (1 stokje in stokje, 1 stokje om de losse), 1 stokje in stokje. Je hebt nu een groepje van 7 stokjes achter elkaar gehaakt.
1 losse, herhaal vanaf * tot het eind. Je laatste steek is een stokje in de 2e losse naar onderen. (of in je 3e losse van je vorige keerlossen, het is maar hoe je het bekijkt ;-) )
Keer je werk.



Toer 3

Haak 4 lossen (=1 stokje + 1 losse).
*2 stokjes in de eerste 2 stokjes, 1 losse, steek overslaan, 1 stokje op stokje, maak een parelsteek.

De parelsteek: Sla de draad over je naald, ga met je haaknaald achter het stokje langs, draad omslaan en een lus ophalen. Herhaal dit nog 5x. Draad over je haaknaald halen en door alle lussen halen.
1 steek overslaan, 1 stokje in de volgende 2 steken, 1 losse. Herhaal vanaf * tot het eind. Je laatste
steek is een stokje in de 2e losse naar onderen.
Keer je werk.


Toer 4

Haak 4 lossen (=1stokje + 1 losse).
* 1 stokje in de volgende 2 stokjes, 1 stokje bovenop de parelsteek, 1 stokje in stokje, 1 stokje om de lossen, 1 stokje in de volgende 2 steken, 1 losse. (dit is weer een groepje van 7 stokjes achter elkaar gehaakt). Herhaal vanaf * tot het eind. Je laatste steek is een stokje in de 2e lossen naar onderen.
Keer je werk.



Toer 5

Haak 4 lossen (=1 stokje + 1 losse).
*Sla 1 steek over, 1 stokje in het 1e stokje, 1 losse, 1 stokje in het 3e stokje, 1 losse 1 stokje in het 5e stokje, 1 losse, 1 stokje in het laatste stokje van je 7-stokjes groep, 1 losse. Herhaal  vanaf * tot het eind. Je laatste steek is een stokje in de 2e lossen naar onderen




Toer 2-5 nog 4x herhalen.

Wil jij je sjaal breder maken?,  blijf toer 2-5 herhalen tot je de gewenste breedte hebt.  Werk je draadjes af.

Een subtiel glittertje in je sjaal

Om het sjaaltje een chique uitstraling te geven, heb ik een lange lossen-koord van ByClaire “Sparkle” door de filetrandjes geregen. (toer 1 en  elke 5e toer)

Haak hiervoor met haaknaald 4,5 een lange losse-koord tot een ruime afmeting van de lengte van je sjaal.  Heb je de beschrijving aangehouden dan moet dit minstens 1.65 meter zijn!  Weef je losse-koord met een stopnaald door het filetrandje en maak de uiteinden vast, werk je draadjes weg. 
Let op dat je het koord niet te strak door het filetrandje weeft. Je sjaal is van katoen en er zit nog rek in. Houdt hier rekening mee! 



De rand

Ik maakte nog een lieflijk glitterrandje aan beide uiteindes van de sjaal. Met haaknaald 4 en ByClaire “Sparkle”.

Hecht in de hoek aan en maak een vaste.
Haak een picootje van 3 lossen, een halve vaste in de vaste. Een half stokje om de losse, een vaste in het stokje waarop je weer een picootje maakt. Dit herhalen tot het einde van je toer. Hecht af en werk je draadjes weg. 




Broche

Omdat ik nog glittergaren over had, haakte ik de “Romantische roos”  uit het boek “Haakgeluk 2”  van ByClaire. Deze roos maakte ik met kleine steekjes vast aan een grote haarclip (ooit gekocht bij de action). Op deze manier is het een heuse broche geworden en kan je de roos vast klikken op de plek waar jij wil.



Veel plezier bij het maken en dragen van deze chique zomersjaaltje. 
Chique of Casual? 



Deze trotse moeder van het prachtige model maakte nog méér foto's
Deze kan ik jullie niet onthouden ;-) 




Enthousiast geworden? 
En wil je het sjaaltje ook gaan maken?
Je besteld het hele pakket gemakkelijk in de webshop van Garenwinkel Henja.
Je kan uit diverse kleuren kiezen.

Lieve Groetjes
Tertia

9 opmerkingen:

  1. Prachtig is je sjaaltje geworden.
    Die ga ik zeker opslaan.
    Bedankt groetjes ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk sjaaltje is het geworden zeg!
    Mooi garen heb je gebruikt!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat een leuk sjaaltje. En wat een supereuk model heb je!!! Doet ze heel goed. Het patroon van je sjaaltje ga ik bewaren. Ik ben echt een sjaaltjesmens!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk je sjaaltje ik stuur de link door naar mijn dochter. Zij wil in de schoolvakantie een handwerkje doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Tertia,
    Wat een leuke sjaal. Mooie kleur :-).
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een leuk sjaaltje, bedankt voor de werkbeschrijving

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gave sjaal! Weer eens een heel ander patroon! Heb hem gepind voor een keertje te haken! Mercie!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!