woensdag 1 juli 2015

Ik heb getest: Linen Soft van Scheepjes

Vorige maand is de Scheepjes Spring-to-Summer CAL 2015 "Flight of Fancy" van start gegaan.
In 11 weken tijd haak je een prachtige zomerse omslagdoek die designer Annelies Baes heeft ontworpen.
Deze omslagdoek is gemaakt van het gloednieuwe garen Scheepjes Linen Soft.

In eerste instantie kon je enkel een complete pakket voor deze Cal afnemen.
Erg jammer, want de samengestelde kleurcombinaties was nou net niet mijn smaak.
Daarnaast vind ik het pakket vrij prijzig en dus ook best wel een beetje "eng" om iets te gaan aanschaffen waarvan ik niet weet of ik het materiaal wel fijn en mooi vind.

Maar ohhh wat was ik nieuwsgierig naar dit garen!
Gelukkig kan je Linen Soft nu ook "los" in de winkel kopen.
Reden voor mij dus om te testen.


Het eerste wat ik zie is dat het garen een matte uitstraling heeft.
Het voelt ook wat stugger maar dit vind ik ook wel een beetje kenmerkend voor linnen.
Na de verhalen wat ik over dit garen heb gelezen,
 moet het garen door wassen en dragen soepeler en zachter gaan worden.

Helemaal te gek vind ik dat er in het midden een labeltje zit. Geen geharrewar met je garen, je pakt het labeltje vanuit het midden van de bol en zo kan je gemakkelijk gaan beginnen met haken.

Oke...
haken dus maar :-) 
Ik moest even bedenken wat ik met deze bolletjes wilde gaan maken.
Na wat gesnuffel op Pinterest vond ik een mooi patroon voor een doily.
Jullie weten vast nog wel mijn nieuwe stoel?
Bij de Action kocht ik twee "naturel" kussen, die best wat opgeleukt mochten worden.


Het haken met dit garen ging prima. het is een beetje vergelijkbaar met katoengaren.
Omdat het garen stug en vezelig aanvoelt, haakt het..........
tja hoe moet ik dat omschrijven "compact" 
Maar tijdens het haken lijken de vezels zich te openen waardoor het garen soepeler wordt.
Helemaal toen ik een stukje moest uithalen......
Ik kan me dus helemaal voorstellen dat door dragen en wassen je werkstuk soepel gaat worden.

Op de facebookgroep van Scheepjes CAL las ik ook dat sommige mensen het stroef haken vonden met dit garen. 
Ik heb daar geen last van gehad. 
Misschien is het soort en maat haaknaald hiervan op invloed? 

Affin... mijn doily haakte ik in één avond. 
De volgende dag heb ik de doily als handwas met een druppeltje Eucalan gewassen en laten drogen.
Toen mijn doily eenmaal droog was, zag en voelde ik inderdaad dat het garen soepeler en zachter was geworden.
De doily maakte ik vast op de  bestaande kussen en hiermee heb ik een eenvoudige kussen tot een mooie romantische kussen gemaakt. 


Wil je ook deze doily haken?
Ik heb mijn inspiratie gevonden op pinterest.
Aangezien het om een tekening gaat en ik de bron niet echt kan achterhalen verwijs ik jullie naar mijn pinterest pagina (klikkerdeklik voor het patroon)
Ik heb alleen de een-na-laatste toer aangepast omdat ik mijn doily iets groter wilde hebben.
Ik haakte nog een rand met 3 stokjes-4 lossen- 3 stokjes in de lossen-ruimtes van de vorige toer.
En dan zoals het patroon is afsluiten met een toer van 9 stokjes in de lossen-ruimtes van de aangepaste toer. 


Nog even wat feitjes op een rij: 
Linen Soft
Samenstelling: 47% katoen, 27% linnen en 26% acryl.
Gewicht/Lengte: 50gram/135 meter
Haaknaald: 3,5 
Het garen is verkrijgbaar in 30 kleuren.
Raadpleeg Google voor verkopende webwinkels of vraag bij je plaatselijke wolwinkel.


Met de lopende Spring-to-Summer CAL 2015 "Flight of Fancy"  heeft Scheepjes zeker een mooie draad voor dit project gebruikt! 
Het is een mooie kwaliteit garen, maar voor mij heeft het geen speciale "wow-factor".
Wil je deze CAL ook gaan haken? Je vind de bestanden op Facebookgroep "Scheepjes CAL"


Lieve Groetjes
Tertia

P.S. 
Graag wil ik benadrukken dat deze blogpost mijn eigen mening geeft over dit product. Ik word niet betaald om positief over iets of iemand te schrijven.




3 opmerkingen:

  1. Tja,hier ook geen wow effect.Persoonlijk mocht de linnen vezel ontbreken.
    Maar ja ,dan kies je gewoon een ander draadje,he.
    Ik doe de flight of fancy en ben een beetje teleurgeteld .Een wat stroeve doffe bedoening.Ik vreesde al voor wat als het gewassen word...pluizen? Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nanske, wat jammer dat je teleurgesteld bent in de cal van scheepjes. Ik zat heel erg te twijfelen wel of niet. Ik heb afgewacht en nu besloten dat ik deze omslagdoek, die zeker wél mooi is, later in het jaar ga haken met andere garen. Na het wassen weet ik niet of het gaat pluizen zoals je vaak bij acryl garen ziet. Ik heb mijn werkstuk met de hand gewassen en vind dat de vezels iets zijn uitgezet waardoor het garen juist soepeler is geworden. Maargoed uit eindelijk is het je eigen voorkeur natuurlijk met wat voor een soort garen je het liefst werkt.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor info.
    Fijne dag, groetjes van Bianca

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!