zondag 9 januari 2011

Zelfgemaakte appelmoes

Vandaag is het onze laatste vakantiedag....en het is dan ook een lekkere luie zondag.
De zon is hier flink aan het schijnen en daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. Net even met de hondjes een flinke wandeling gemaakt. Heerlijk is dat!!

Thuis gekomen heb ik appelmoes gemaakt. Met kerst maakte ik voor het eerst zelf appelmoes. Beschamend eigenlijk, want het is zó lekker en eigenlijk zó eenvoudig.
Afgelopen week kreeg ik van mijn moeder een tas met appels, teveel om zo op te eten maar heerlijk om er appelmoes van te maken
Hierbij het recept dat ik gebruik:

Ongeveer 1,5kilo appels
2 kaneelstokjes (of kaneelpoeder)
2 eetlepels honing
Eventueel naar smaak suiker

De appels schillen en met zo'n appelpartjesdoordrukding van de Ikea, de appels in partjes maken.


De partjes in stukjes snijden en in een pan doen.
Klein beetje water aan toevoegen (2eetlepels tot een half kommetje) en de kaneelstokjes ertussen doen (of kaneelpoeder)
Omdat wij van zoet houden voeg ik altijd naar smaak nog wat suiker(klontjes) toe, dit gaat op gevoel.
De appelstukjes ongeveer in 20 minuutjes tot moes koken, af en toe wel roeren.
Pan van het vuur halen en 2 eetlepels honing erdoor roeren. Appelmoes verder laten afkoelen (en een beetje snoepen van de nog warme appelmoes hihihihi)

Echt waar, tis zo gemaakt en zoveel lekkerder dan de appelmoes uit de winkel!!

Fijne zondag allemaal
Lieve Groetjes
Tertia

6 opmerkingen:

  1. mmmmmmmmmmmmm appelmoes! zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal waar wat je zegt, ik maak het iedere week, paar appels schillen en zo gepiept, lekker bij de bruine bonen, of de patat, en ik vries ook wel eens wat in, veel lekkerder dan de appelmoes in de winkel.

    groetjes, Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt helemaal gelijk! Ik maak 's zomers altijd appelmoes van de appels uit onze boom. Het gaat in potjes die ik het hele jaar spaar en ik doe er ieder jaar weer veel mensen een plezier mee; geruit lapje met een elastiekje over het deksel, etiketje erop plakken en het ziet er nog heel leuk uit ook. Ook gaan er altijd een paar flinke porties in de vriezer; dat kan prima. Wij vinden het ook heerlijk op brood. Eet smakelijk en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Tertia,

    Ja ség nu zie ik helemaal uit naar de zon hoor :-)

    Inderdaad hé, véél lekkerder dan de potjes uit de winkel hé, hier gaat er ook kaneelpoeder bij, soms teveel, oeps :-)

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm, dat klinkt lekker. Zal het toch eens proberen.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor je reactie,wat een leuk blok van de kittenstale, ik ben er bijna mee klaar.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!