donderdag 7 oktober 2010

Oefening baart kunst.............? (HELLUP)

HELLUP!!!!, ik zit met een probleempje en nu hoop ik dat iemand mij kan helpen.
Zoals je misschien wel weet ben ik bezig met stitchery en appliceren. Nou is stitchery niet het probleem, maar wel het appliceren.
Wacht...ik doe er eventjes een foto bij zodat ik het kan laten zien. (lang leven de digicamera met een microknopje erop)



Op de cursus leer ik appliceren met freezerpaper. Je patroontje wordt op de goede kant van de stof gestreken. Uitknippen en bevestigen (met speldjes of zo'n handige lijmstick van sewline) op je stof. En dan langs het randje van de freezerpaper omvouwen en vaststikken met de boerenhemdensteek.
Zoals je misschien al kan zien gaat bij mij de stof rafelen, met als gevolg dat ik het stukje stof niet mooi geappliceerd krijg. Ik ben bang wanneer ik de quilt ga wassen er niks van dit hartje overblijft.
Alle tips en tricks zijn welkom. Dit stukje ga ik natuurlijk uithalen, hoezo pietje precies, maar ik vind dit gewoon niet mooi.
Maargoed moet ik nu iets meer naadtoeslag laten, volgens mij wordt het dan erg dik. Een andere mogelijkheid is om het hartje met een ander steekje vast te zetten. (blanket stitch) Maarja....ik weet het eigenlijk niet

Wie kan deze onervaren muts ;-) helpen.

Oja de kleur garen is ook niet helemaal juist, dus die ga ik ook even anders doen

Lieve Groetjes
Tertia

2 opmerkingen:

  1. Misschien de naadtoeslag toch wat groter, tenminste, dat doe ik en volgens mij valt het mee dat het erg dik word.
    Ik doe de steekjes met de laddersteek,(jij en ik steek noemen ze dat geloof ik ook wel) en dezelfde kleur garen dan zie je de steekjes haast niet meer.
    Wat ik ook wel doe, het feezerpapier op de goede kant en ndan omtekenen met de blauwe verdwijnstift en dan de naadtoeslag naar binnen en dan rijgen. Het is even wat meer werk maar bij moeilijke stukjes krijg ik zo het mooiste resultaat....(niet dat ik al zo vaak heb geappliceerd, maar daar gaat verandering in komen want ik vind het een prachtig werkje!!)
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes KLaske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Terray, kom op jou blog terecht omdat je bij mij langs was geweest, leuk hoor. Ik heb het appliceren net anders om geleerd met een SUPER resultaat. Freezer paper op de verkeerde kant van de stof strijken, dan de naadtoeslag (5mm) er om heen slaan en vastrijgen. Dan met de goede kant naar boven apliceren. Als het klaar is rijgdraad er uit en achter in de stof midden in het geapliceerde stukje een klein gaatje knippen en met een pincet zo het freezer paper eruit trekken. Altijd een strakke vorm en nooit rafels! Ik hoop dat je er iets aan hebt! groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat, dat wordt altijd gewaardeerd. Dank je wel en tot de volgende keer!